salji

Powered By Blogger

Friday, June 17, 2011

kisah derma darah...

this is my new experience untuk derma darah ni..sebenarnya da lama da terdetiknya hati aku ini nak cuba tapi tak pernah la dapat..then, pada hari rabu,15 jun 2011, aku pnye kelas sebenarnye sampai pukul 6..masa lunch tu pegi la makan dengan kawan2..tetiba je aku nampak dewan mini bertentangan dengan tempat yang aku makan tu, ramai orang tengah derma darah..so,aku pun take a look la kat sane jap..then, da sampai sane, dorang suwuh isi borang and timbang berat dulu,sebab donor yang berat die kurang dari 45 kg tidak debenarkan menderma..berat aku pn lepas..al maklumlah..duduk kat melbourne kedah ni gain weight lak..bukan nye makin kurus kot...haha...mane tak nye,kuliah jauh dari bilik, so bile time makan terover la pulak,.hihi..ok..next stage test darah group ap..rupenye darah aku B+ (positive)..mule2 composition darah aku tak cukup nak derma,tapi dengan semangat kakak nurse tuh yang gigih, die pun buat la test 2, 3 kali...dan2 aku lepad..hihi..stage 2, aku kena ukur blood pressure..lepas..then stage 3, baru la aku dapat jarum, tiub,and beg darah tuh..aku dapat 300 ml nye bag..pastu, aku pun pegi la dekat katil..start2 je nurse pompuan, tetiba die tukar dengan nurse laki coz nurse tadi tuh nak rehat..kene la nurse laki ni amek alih..waktu nak masuk jarum tuh ok jer..tak la sakit sangat kan coz die da spray ubat kebas..aku diberi satu bongkah kayu untuk main kat tangan agar darah aku tak stuck dalam tiub..sekejap je darah aku penuh dalam mase 15 minit jer..cepat kan..haha...mybe sebab aku nervous kot..tak pun sebab excited..haha..da pnuh tuh, aku kene rest jap..lepas tampal plaster da bole kua..but tak bole bawa benda berat la..lepad tuh aku ad kelas sampai pukul 6..sambung lagi ngan meeting pre-law club..dekat 6.45 bawu balik bilik..malam tuh baru aku rasa sedikit penat and tak bermaya langsung..coz aku tak makan pun lepas derma darah tuh..malam tuh tido awal gile..9.30 da tido..bayangkan lah..haha.,.esoknye aku bangun pukul 5.30 pagi..haha..terawal la sangat...tangan aku still agak lenguh la..but, kawan2 aku ada yang ok,ada jugak yg problem sampai bengkak2 la..alhamdulillah aku elok jer..so, aku hope that person yang dapat darah aku  tuh selamat la..and kalo bole nak orang islam jugak yang dapat darah tuh..apa pun, niat aku just nak tolong orang..bekalan darah kat malaysia ni da sikit sangat la..average sekarang ni seorang patient yg excident akan gune 4 bag darah..so, mane nk cukup kan..aku nak la encourage la people yg len agar pergi derma darah..mana la taw, kot malang kat diri kita atau family nanti, kalo perlukan darah mesti ada bekalan untuk kite sebab kite pernah tolong orang kan..yg penting tuh ikhlas..ok?.use ur mind, use ur heart, u will find the correct way..

No comments:

Post a Comment